100 vuotta työtä ja 50 vuotta kirkko

Tällä historiikki sivulla  vuoden 2013 aikana, joka on JUHLAVUOSI, Kari Lakonen kokoaa historiaa Saarijärven Vapaaseurakunnan toiminnasta ja varsinkin viimeisen 50v. ajalta jona kirkkorakennus on ollut seurakunnan käytössä. Kirkon vihkiäisjuhla oli marraskuun 17.1963. Juhlavuosi huipentuu marraskuun 17. 2013 kirkon 50v. juhlaan.

vapaakirkko_1963.jpg

Keväällä 1964 RISTI kohoaa  kaiken ylle

HISTORIIKKIA

-1910-1940 luvut-

1910-luvulla   oli vapaakirkollisuutta aluksi Hännilän Pajupurolla josta se levisi 1920-luvulla Pyhäjärven Häkkilään ja Lanneveden mäkikylille. Ensimmäiset uskovat kastettiin 1920-luvulla Pajupurolla Murronjoessa. Näihin aikoihin sananjulistajina kulki mm. Ylenius, Kuikanmäki, Hänninen, Kauri, Rimmi, Paananen, Pylkkänen.

kastejuhla_murronjoessa_1933_jpg.jpg

1933 Pajupuron Murronjoessa kastetilaisuus kastajana Vilho Soininen ( kuva Saarijärven museon/Liisa Suomäki)

1938. 24. heinäkuuta oli kesäjuhlat Haarasenmäessä josta kuva alla. Alarivissä oikealle oleva poika on Väinö Rautiainen 6v.

kesajuhla.jpg

-1950 luku-

1951 perustettiin Häkkilän Vapaaseurakunta, joka kuului Jyväskylän rekisteröityyn vapaaseurakuntaan. Perustamiskokous oli 21.tammikuuta, jossa seurakuntaan liittyi 10 jäsentä ja valittiin vanhimmisto jonka esimiehenä aloitti Eeti Pollari.

eeti_pollari.jpg

eeti_ja_sylvi.jpg teltalla_50-luvulla.jpg

Kuvissa yllä vasemmassa Eeti lähdössä saarnamatkalle vaimonsa Sylvin saattelemana ja oikenpuoleisessa kuvassa vasemmalta Eeti Pollari, Valdemar Kastepohja, Vuokko Pollari nyk. Kolehmainen, Emil Rautiainen, Otto Kallberg ja Otto Rautiainen.

"1951.11pv. helmikuuta vietettiin ensimmäinen leivänmurtokokous ja uhripäivä. Uhri teki 500mk".

1952. helmikuun toisena päivänä pidetystä vuosikokouksesta seuraavaa: "Ompeluseura kokoontuu joka keskiviikko. Järjestetään kahdet juhlat: kesäkuussa, sekä elokuussa. Pidetään raamatuntutkistelu sunnuntain kokouksissa". Ja päätössanoina "Kokous päätettiin rukoillen, että Herra sytyttäisi kirkkaamman liekin meissä kynttilöissä, jotka on asetettu kynttilänjalkaan".

1952 Saarijärvelle hankittiin kokousteltta. Kokouksissa puhuivat oman seurakunnan jäsenet ja lisäksi oli paljon kiertäviä pastoreita ja maallikkosaarnaajia mm. Kastepohja, Välkiö, Hokkanen, Hämäläinen, Åkerlund, Kallberg, Blå, Rytkönen, Saikkonen, Kivijärvi, Paananen. Kesäisin teltta kiersi  kyläkunnilla ja talvisin kokoonnuttiin taloissa ja suuremmissa tapahtumissa kouluilla.

aatu_rytkonen.jpgsimo_akerlund.jpgyrjo_bla.jpgotto_kalberg.jpg

Kallberg                           Blå                               Åkerlund                    Rytkönen

mauri_hamalainen.jpgvaldemar_kastepohja.jpg

wiljam_rimmi.jpg

Rimmi                           Kastepohja                     Hämäläinen

1956-57 muutti Saarijärvelle Kinnuset, Ohraset, Pasaset ja Laurilat jotka osallistuivat aktiivisesti seurakunnan työhön ja kehittämiseen. Väki kulki kyläkunnilla pitämässä seuroja kuorma-auton lavalla ja jonkunkokoinen kuoro oli aina mukana. Näihin aikoihin alkoi olla jo tarvetta järjestäytymiseen virallisesti seurakuntana ja ensimmäinen yritys tähän suuntaan oli -58 Aatu Rytkösen johdolla Emil Rautiaisen kotona, mutta se jostain syystä ei saanut virallista vahvistusta, joten virallistuminen jäi seuraavalle vuosikymmenelle.

jorma_kuusinen2.jpg

-58 talvella seurakunta matkasi Kannonjärven työväentalolle pitämään kokousta. Pönttöuunit ei vetänyt yhtään ja kaikki savu tuli sisälle. Savua oli niin paljon, ettei öljylamppujen valossa kuorolaiset nähneet sanoja, vaan oli yritettävä ulkomuistista. Jorma Kuusinen oli puhujavastuussa ja ei kuulijoiden mielestä oikein osannu aamenen paikkaa saaha kohalleen. Sitten kun aamen löyty, niin Jorma huumorimiehenä rupes käärimään hihojaan ja tokas pilke silmäkulmassa, että "teällä on niin vähän porukkaa jotta myö kyllä pärjätään ..." Tilaisuus kyllä päättyi aikanaan sopuisasti kaikkien silmien ollessa punaiset, ei niinkään itkemisestä..

Alla linkit eri vuosikymmenten historiaan. Klikkaa haluamaasi vuosilukua.

1960-luku

1970-luku